Cum sarbatoresc eu, dar tu?!

02:33

  Avem mai putin de o luna pana in seara de Craciun si tot aud in jurul meu ce planuri au unii si altii pentru seara lor. Eu m-am tot intrebat ce am de gand sa fac si ma uitam la ce obisnuiam sa fac pana acum in familie. Dupa m-am intrebat oare altii cum sarbatoresc? Si am inceput sa caut pe net despre traditii si obiceiuri romanesti. Va spun sincer am citit undeva la 2 articole pentru ca mi-a pierit interesul cand am vazut ce obiceiuri exista.
  Ca sa intelegeti si voi, am citit despre aceia masa "festiva" in seara de ajun insa toate productele masei sunt de post. Lucru care nu l-am inteles niciodata. Pentru mine postul a fost post, adica nu mancam. Dar nu vreau sa intru in discutia asta. Apoi am citit ca se mai taie porcul in ajunul de craciun si nu in timpul postului ca nu cumva sa "murdaresti" vase cu carne. Sa nu uit de vizita preotului care gusta din mancare in ziua de ajun si nu cumva sa nu mentionez colinda. Apoi ce am gasit mai des in seara de Craciun este functia bradului, care dupa cate am inteles in traditia romana populara el se foloseste mai mult in cazuri funerare. Din cate am citit pe internet primul brad impodobit a fost gasit prin Estonia si Letonia dar toata povestea s-a extins din Germania la sfarsitul primului razboi mondial si intregul mit zice ca ar reprezenta pe Isus Hristos datorita faptului ca bradul este asa de viu si nu se usuca chiar si in cele mai urate conditii. Si ultimul lucru absurd care am citit in primul articol despre Craciun, se obisnuieste ca in dimineata de Craciun sa te speli cu apa curata si de preferinta cu o moneda de argint in ea si luata dintr-un izvor sau o fantana. Semnificatia acestui lucru ar zice ca este bogatia in anul care urmeaza si sanatatea. Da, toate astea in ajunul de Craciun si in ziua Craciunului. 




  Astea fiind toate spuse din ce am gasit prin articolele citite, acum urmeaza sa va zic eu cum erau momentele mele in zilele de 23-25 Decembrie. 
  Incepea totul cu o curatenie generala si de multe ori incepeam cu o saptamana inainte de Craciun. Mama obisnuia sa ne puna pe toti la treaba si ea ii zicea "curatenie generala". La noi cam in fiecare zi se facea curatenie, asa ca nu era indeajuns sa ii zica curatenie, mai adauga ceva pe langa ca sa para ceva mai important. Apoi aveam liniste in zilele de 24-25. De obicei serveam masa toata familia impreuna dupa care ne uitam ori la un film care era difuzat la TV sau stateam la povesti. Stiu ca aveam si musafiri. Mama obisnuia sa isi invite fratii si erau momente petrecute in familie. Cineva acum se intreaba: "Bine bine, dar inca nu ai zis nimic de brad!". Ca sa raspund si eu, bradul era impodobit de tata undeva ca la inceputul lunii si nu va ganditi la ceva abia taiat din padure, sau cumparat unul fresh. Avea tata unul artificial, undeva intr-o cutie. Scotea toate cutiile cu globuri, margele, luminii si toate alea si ne puneam pe langa el ca sa facem si noi cate ceva. Deja o aud pe mama cum zice: "Cred ca eu il impodobeam si nu tatal tau.." dar sincer nu imi amintesc asa bine. Era cand si cum. Dar totusi mama facea mancarea si tin minte cat se straduia  doar pentru o masa, iar noi aveam mai multe. Salata de boeuf, chiftele, snitel, sarmale si meniul era lung. Sa nu mai zic de prajituri la care se chinuia cel mai mult. Nu, noi nu aveam obiceiuri cu apa din izvor pentru ca mama ne punea tot timpul anului sa ne spalam. Chiar zilele trecute imi zicea "va punea sa va spalati si cand veneati de la scoala si va ziceam in fiecare zi, ca sa nu uitati cand mergeti la casele voastre sa tineti minte" si toate astea intr-o discutie care o avea cu sotia. Nu avea mancare de post si nici popa nu ne vizita. Aveam cateva zile de liniste si apropiere de familie. Ne faceam niste momente si amintiri frumoase. 
  Acum incep unii deja sa critice ca dece bradul si apoi de ce cadouri sa nu mai zic de ce masa speciala in seara de Craciun sau de ce macar zic "Craciun" si nu "Sarbatoarea nasterii Domnului". Fiecare gaseste sa se uite la anumite lucrurii. Pentru noi erau momente cand parintii mei aveau concediu si nu se stresau cu nimic altceva inafara de pregatirile acelia. Isi faceau timp pentru noi si pentru familia lor. Da, toate obiceiurile acestea or fi pagane si nu or avea nimic de a face cu nasterea Domnului Isus Hristos, dar spune-mi si mie de ce trebuie sa fie o sarbatoare anume odata pe an care sa iti aduca aminte ca exista DUMNEZEU?! Mie casa in momentul asta imi este plina de luminite si asta pentru ca am decis cu Alice ca nu avem nevoie de brad pentru ca nu avem loc pentru el.
  Pentru mine toata sarbatoarea acestea la sfarsit de an reprezinta o caldura in vremea aceasta friguroasa. Apropiere de familie alaturi de un semineu cald. O ceasca de ceai fierbinte cu niste prajitura de casa si amintiri de neuitat.

  Daca esti omul care vrea sa respinga toate astea pentru scuze de genu "paganism" si vrei ca pereti tai sa fie goli, casa curata si nimic "special" atunci intreaba-te ce fel de inima goala, curata si speciala ai.
La anu pe vremea asta, cu ajutorul Domnului, voi fi tatic si astept cu nerabdare an de an sa pun un zambet pe fata copilului meu cu niste luminite, cadouri si o mustata alba. Si toate astea nu ca imi invat copilul la rau, dar ca sa il invat ca odata pe an trebuie sa isi deschida inima, sa fie darnic, iubitor, primitor de oaspeti, sa isi curete casa si inima si sa inceapa cu apropiere de familie si prieteni.
  Vrei sa imi zici cu sarbatoresti tu? Vrei sa imi zici obiceiurile tale? Vrei sa imparti cu mine ce inseamna pentru tine aceasta luna al anului? Scrie un comentariu mai jos, fara rusine! 

Si sa nu uitam. Craciun fericit si sper ca Isus Hristos sa fie in inimiile voastre.

You Might Also Like

2 Comentarii

Followers

Facebook Page